Inici > Documents > Comunicats de l’AEP > 14 de març, dia d’Ada Lovelace
Descàrrega
Cercador
En la mateixa secció

14 de març, dia d’Ada Lovelace

Celebrem i reivindiquem la contribució de les dones a la ciència i la tècnica

La història de la humanitat ha estat escrita sempre des del punt de vista dels homes, on les dones sempre han estat presentades, en el millor dels casos, com a participants de segona categoria.

Una igualtat encara molt lluny d’assolir

Les grans artistes i científiques han hagut de lluitar molt dur per aconseguir les mateixes oportunitats i reconeixements que els seus col·legues, començant pel simple dret a l’educació, que com molts altres ha vingut més tard que els dels companys en una doble discriminació de classe i de gènere.

Les primeres incorporacions de les dones en professions científiques es van donar com a casos aïllats i gairebé sempre a l’ombra dels que han estat els grans protagonistes masculins de la història científica: els seus pares, marits o mestres. Tampoc és estrany el cas en que una dona ha hagut de presentar la seva obra sota un pseudònim masculí. Però l’inevitable entrada de les dones en l’esfera pública ha anat trencant els vells dogmes i, tot i haver-se d’esforçar el doble que els seus homònims masculins per rebre el mateix reconeixement, la igualtat de gènere ha anat guanyant importància en els debats públics.

Aquesta igualtat formal en l’accés ha posat de relleu els rols de gènere encara existents en la societat: les estadístiques mostren que els homes prefereixen carreres relacionades amb les ciències pures i les tècniques, mentre que les dones escullen les carreres relacionades amb la salut, les lletres i les ciències socials. Així, en una dualització que es remunta en l’elecció de batxillerats socials i artístics o de batxillerats científics i tecnològics, trobem que una facultat d’infermeria les dones són la gran majoria, mentre que en una enginyeria gairebé tots són homes.

És per això que des de l’Associació d’Estudiants Progressistes avui, 24 de març, volem celebrar el Dia d’Ada Lovelace com a reivindicació del paper de les dones en la ciència i la tècnica.

La primera programadora de la història

Ada Augusta King, Comtessa de Lovelace, nascuda l’any 1815 filla d’Anne Isabella Milbanke i del poeta Lord Byron, va rebre una educació integral però sobretot en matemàtiques que aviat la va dur a conèixer Mary Sommerville, reconeguda investigadora que va obrir el camí per a les dones en l’àmbit acadèmic en la conservadora societat victoriana, i que la va posar en contacte amb Charles Babbage.

La tasca per la qual Ada ha passat a la història ha estat l’elaboració del que es coneix com el primer llenguatge de programació per a la màquina de càlcul analític que Babbage va dissenyar. Com a reconeixement, el llenguatge de programació aparegut l’any 1983 Ada duu el seu nom.

Recuperem la història de les dones en la ciència

Des d’AEP, i reivindicant que la lluita feminista no s’acaba el 8 de març, volem celebrar i recordar la tasca de les dones en la ciència i la tècnica en el Dia d’Ada Lovelace. Volem recuperar el llegat d’Ada Lovelace, d’Hipàtia d’Alexandria, d’Emille du Châtellet, de Marie Lavoisier, de Marie Curie i de Rosalin Franklin, per citar-ne unes poques entre moltes d’altres que han estat relegades a l’anonimat.

Mostrem la nostra absoluta convicció en que és possible l’assoliment d’una societat on les persones gaudeixin del dret de l’educació amb llibertat i independència respecte les seves idees, situació econòmica, gènere o orientació sexual.

Per últim, concloem que els drets són tan sols el principi i que s’han de defensar cada dia per tal que esdevinguin una realitat.

Associació d’Estdudiants Progressistes

Barcelona, 14 de març de 2010

Més informació: http://www.findingada.com/

Creative Commons 1991 - 2010 Associació d'Estudiants Progressistes
C/Riera d'Escuder 47, baixos, 08028 Barcelona
Tel: 93 491 42 02, administrador web: webmestre@aep.cat, contacte: aep@aep.cat
Get Firefox Get Firefox GNU/Linux XHTML 1.0 CSS 2.0 Green Hosting